Eric's foto's @ Autoshow Essen 2011.
Ga naar de foto's van de overige Europese fabrikanten
Ga naar de foto's van de Amerikanen
Ga naar de foto's van de Japanners
Ga naar de foto's van de Design studies
Na een uurtje of 3 rijden was de Messe in Essen bereikt. Eerst de auto (niet de mijne) parkeren. Dit jaar stonden we naast de hal. Dus geen pendelbus. Wel zo fijn want het weer was matig. Gelukkig heb je daar in een hal geen last van.
Eerst de BMW's. De eerste stond buiten al op ons te wachten, een BMW M3.
Dat was nog maar de voorpret. Binnen stond er nog veel meer leuks. Om te beginnen deze race uitvoering van een 6 serie Alpina.
Een klassieke Groep A 635 CSi met een vermogen van zo'n 330 PK.
Een 320si ProCar met een vermogen van 280 pk.
De safetycar uitvoering van een 1M coupe.
De 7 serie was minimaal vertegendwoordigd, maar op de stand van een velgenboer stond een erg nieuwe.
Op de stand van tuner BSR stond een getunde 120d.
Er was wel het één en ander aan deze auto aangepast. Dus geen simpele 2 liter diesel meer.
Uitlatenfabrikant Remus had een 1 seriecoupe meegenomen.
Maar ook de Z4 was aanwezig.
Op de stand van veren en onderstel fabrikant H&R stond deze prachtige 2002 (?).
De tuner Manhart had ook het één en ander aan BMW's staan. Zoals deze aangepaste M3, de MH3 V8RS Biturbo.
Achter de MH3 V8RS Biturbo stond een MH1 Biturbo.
Deze "bobbel" op de motorkap is niet voor de grap. Hieronder gaat een motor schuil met maar liefst 750 pk.
Ook stond er een MH3 V10. Een M3 CSL van de vorige 3 serie voorzien van een V10 met 570 PK.
De nieuwe 3 serie stond op de stand van tuner SKN.
SKN had op een andere stand nog een Z4 staan.

Het Duitse Prior Design had voor de gelegenheid een 6 serie uit de vorige serie meegenomen.
Uitlaten fabrikant Supersport had een fraaie M3 staan.
Op de stand van velgenfabrikankt AEZ stond ook het één en ander aan BMW's. Vooraan een 1 serie coupe.
Met daarachter een nieuwe 5 serie.
Allebei in het wit voorzien van AEZ velgen.
De 1 serie coupe is een erg populaire BMW op de autoshow.
Maar ook de M3 kwam met enige regelmaat langs. Zowel in de normale, of zoals hier, in een race uitvoering.
Op de stand van MKO stond een erg fraaie BMW E9 coupe.
Alleen is de coupe "samengesmolten" met een BMW M5.
Niet alleen het motorblok is gebruikt maar ook het dashboard en de aandrijflijn van de E39 M5.
Hier staat meer informatie over deze bijzondere auto.
Verderop stond er een autoverkoper met een fraaie Z8.
Een Nederlandse handelaar had enkele fraaie auto's staan, zoals deze 3.0 CSL
En een Alpina versie van deze exclusieve coupe.
Ook had hij een fraaie M3.
Een andere aanbieder had ook een 3.0 CSL, maar dan een race versie.
Deze L7, een verlengde "verlengde" 7 serie was ook te koop.
Het is een facelift, maar hij had geen meegespoten dorpels.
AC Schnitzer, geen onbekende in BMW land, had een nieuwe 6 serie meegenomen.
En wederom een 1 serie coupe.
Neerlands trots Vredestein had een X6 van Lumma Design staan.
Op een stand van een velgenfabrikant stond nog een 5 serie opgetuigd door Prior Design.
BMW Performance had een volledige stand op de Autoshow.
Hier stonden diverse BMW's voorzien van accesoires van BMW Performance. Zoals deze 1 serie van het vorige model..
En deze nieuwe 1 serie
De X5 is al een indrukwekkende verschijning maar BMW Performance doet er nog een schepje bovenop.
Ook kon je in een simulator rijden. En dan natuurlijk wel een M3.
De X6 ontbrak ook niet.
BMW Motorsport doet ook weer mee in de DTM.
Maar er stond ook een mooie oude DTM auto.
Er was een drank fabrikant met wel een hele aparte 5 serie.
Leuk zitje achterop.
Ook stond er op de autoshow een Z4 GT3 van Schubert Motorsport.
je moet er van houden, maar voor de liefhebbers was er een CLP Bruiser aanwezig.
Deze Belgische 1 serie was op vele fronten aangepast.
Let ook op de uitlaat.
Dan het volgende Duitse premium merk, Mercedes.
Als binnenkomer een SLS AMG. Deze stond op de stand van K&W. Een Duitse fabrikant van veren en onderstellen.
Met erg grote remmen!
Niet alleen mooi van buiten maar ook erg netjes van binnen.
De Duitse tuner Brabus had een erg grote stand. Met daarop erg grote auto's waaronder deze GL 63 Biturbo. Deze auto met maar liefst 650 pk en een top van 300 km/u.
Of deze 800 widestar. En het getal 800 slaat op het aantal pk's.
Ook deze ML mag er zijn.
Net als de aangepaste G klasse heeft deze Brabus Rocket 800 pk. De top is, schrik niet, 370 km/u.
Ook Brabus past de SLS aan.
Zowel de open als de gesloten versie.
En ook de aangepaste E klasse mocht het doen met de 800 pk sterke V12 van Brabus.
Brabus heeft ook een milieu vriendelijke auto, een 4 wiel aangedreven electrische auto.
Dat compenseert weer een beetje de uitstoot van deze Brabus versie van de S 600.
Naast de SLS heeft Mercedes nog een andere supersport auto, de SLR.
Ook stond er in Essen een Hamann uitvoering van de SLS.
Ook met erg grote remmen.
SKN had ook een getunede CLS.
Mercedes doet al sinds jaar en dag mee in de DTM. Hier staat een DTM auto naast die van concurent Audi.
Naast de vele nieuwe Mercedesen waren er ook klassikers aanwezig.
Zoals deze schitterende coupe.
Of zo'n fantastische 300 SL.
De 190 SL is niet minder mooi!
Zelfs een Nederlands exemplaar.
Tijdloze schoonheid!
Maar ook "Der Kathedral" ontbrak niet.
Persoonlijk heb ik toch liever een mooie 300 SL Gullwing
Van sommige auto's weet ik het type niet.
Maar ze worden er niet minder mooi van!
Op de stand van Mechatronik stond een race 450 SLC 5.0.
En een aangepaste SEC.
Mechatronik had meerdere aangepaste modellen staan.
Tot slot nog een mooie coupe van Mercedes.
Dan Audi. Vorig jaar stond er meer Audi dan dit jaar (of ik heb niet goed gekeken).
De R8.
Prachtige V8!
De Duitse politie heeft het beter voor elkaar dan de Nederlandse politie.
Op de stand van de Duitse velgenfabrikant MB Design stond een fraaie R8 cabrio.
Er was een stand ter ere van het 100 jarige bestaan van de Monte Carlo rally. Hier stond een echt Audi rally kanon, de oer quattro.
Bij de DTM auto's stond een Audi DTM auto.
Op naar de volgende bekende Duitse autofabrikant, Porsche. En ook voor de Porsche liefhebbers begon de pret al buiten met deze blauwe 911.
En dat was niet de enige Porsche. Er waren ook race versies zoals deze.
Of deze Martini Safari Porsche 911.
Met een leeggewicht van 1085 kilo en een motorvermogen van 265 pk haalde deze rally Porsche een topsnelheid van 225 km/u op de onderstaande wielen.
Op de stand van het Duitse speedART onder andere deze Panamera.
Maar ook deze BTR-II 600 EVO. De basis van deze 600 pk sterke auto is een 911/997 Turbo cabrio.
H&R had ook een Panamera meegenomen.
Op de stand van de Duitse tuner 9ff stond er een GT9 Club Sport in Gulf kleuren. 750 pk sterk waarme je in 3,6 seconden op de 100 km/u it om door te stomen naar een top van 364 km/u. En voor de speciale Messe prijs van € 375.000,-.
Natuurlijk mocht ook de Cayenne niet ontbreken.
Geel misstaat een 911 ook niet.
Vroeger hadden de Porsches vaak andere kleuren, zoals deze oldtimer 911.
De 356 blijft toch een geweldige auto!
Niet alle Porsches worden op dezelfde manier "veredeld". Op de stand van JB cardesign stond deze 911.
Maar ook de Carrera GT.
Ook Porsche was vertegendwoordigd op de Monte Carlo jubileum stand.
Vredestein had ook een Porsche staan, en dan wel een Cayenne.
En ter afsluiting van de Porsches nog een 356 naast een witte 911.
Dan een andere sportautofabrikant uit Europa, Ferrari. En de eerste is niet de allerminste, namelijk een 430 Spider.
Of toch liever in het geel?
Met erg grote remmen uiteraard.
De Ferrari 458 heeft een erg indrukwekkend blok.
Blijft toch een apart gezicht, drie uitlaatpijpen.
Het lijkt wel een spelcomputer stuur.
De 599 is ook niet mis.
De jaren 80 Ferrari, de Testarossa!
Schitterende auto!
Maar er zijn meer auto's van Europese makelij. Zoals bijvoorbeeld Maserati. Deze Quattroporte stond ons buiten al op te wachten.
Op de ADAC stand stond deze Lagonda.
De tuner dBilas doet veel met Opels, zoals bijvoorbeeld een Insignia Turbo.
Maar ook de Astra.
Op de stand van Startech stond de nieuwe Land Rover, de Evoque.
Maar ook een Jaguar XJ.
En een Range Rover...
... en last but not least ook een Discovery.
Naast Mercedes doet Brabus ook Smartjes.
En ze hadden aardig wat Smartjes meegenomen.
Tuning gebeurt voor eigenlijk alle merken, dus ook voor de "budgetknaller" Dacia. Zo had de tuner Elia een Dacia Duster meegenomen.
SKN heeft de nieuwe Mini Coupe onderhanden genomen.
Naast motorische tuning was er ook ruimte voor optische tuning. En een VW Golf leent zich hier prima voor.
Naast de Golf waren er ook andere VAG producten vertegenwoordigd, zoals deze Seat Leon.
Of deze Skoda Octavia.
Een Ford Mondeo leent zich ook voor tuning.
Deze ligt wel erg laag.
De eigenaar van deze Peugeot 206 heeft er wel iets bijzonders van gemaakt.
Maar ook voor erg exclusieve auto's was ruimte, zoals voor deze Maybach.
Of deze Aston Martin DB7.
Mocht je toch liever een cabrio hebben dan kan dat ook. Deze mag verwisselen van eigenaar voor net iets onder de € 38.000,-.
Wat ook aanwezig was, was een Amphicar. Niet alleen voor de weg maar ook voor in het water.
En dan een wereldbekend beeldje.
The Spirit of Ecstacy. En deze zat voorop deze Rolls Royce.
Dit was niet de enige luxe Brit, hij stond naast een bentley Corniche Convertible. Het kan ook een Continental zijn.
Dit is in ieder geval een Continental. Al mogen de blauwe platen niet op de openbare weg.
Op de stand van MKO tond ook een LC470 in Gulf kleuren.
Deze sportauto heeft een Corvette motor, en dat gaat aardig vooruit! Met de 400 pk versie is de 100 km/u te halen in slechts 3,4 seconden!
Een andere exotische aanwezige was deze Jensen Interceptor.
Tussen al deze klassiekers mag de Jaguar E Type natuurlijk niet ontbreken.
En toen stond er ineens onbekend autootje voor mij, een Tempo Matador.
De Nederlandse aanbieder van de twee BMW CSL's had ook een Aston Martin V8 Coupe staan.
Naast de gesloten jaguar E Type was er natuurlijk ook een cabrio.
Vroeger werd er in dergelijke auto's geraced. Waarschijnlijk is dit een Alfa Romeo of een Ferrari.
Deze MG was voorzien van een Amerikaanse V8.
Deze Kever had een Ostermann Umbau.
Iemand nog een Citroën AK400?
De firma Bilstein had een speciale Opel Ascona meegenomen.
Naast veel show modellen was er ook ruimte voor auto's met echte race ervaring, zoals deze Artega.
En ook aan moeders was gedacht. Een grappige Abarth 500.
Het lijkt op een Ford GT40 maar het is het niet. Het is een CCG Custom GT.
Twee ralley Peugeotjes, voor de 207, daarachter een 205.
Een ander rally kanon van weleer, de Lancia Delta Evo.
En een autoshow zou niet compleet zijn als erg geen Lamborghini zou staan! En daarom deze Diablo.
Skoda was ook als merk aanwezig. Deze Fabia RS 2000 mag er best zijn.
Maar de Peugeot RC is ook mooi.
Nog een rally/race monster van "toen", een Ford Sierra. Deze had zo'n 500 pk!
Naast een race Artega was er ook een electrische.
Een Opel Kadett GT/E blijft ook mooi!
Net als deze monsters, de Renault 5 turbo.
Deze Trabant was voorzien van een iets modernere motor, van een Daihatsu.
Nog meer optische tuning. Ditmaal een VW Passat.
Nog een onbekende voor mij, een Beradino.
Deze Maserati mag er ook zijn.
En eigenlijk heb ik geen flauw idee wat dit is, maar hij is er niet minder mooi door!
En dan nu naar de overkant van de plas, naar de Verenigde Staten. Buiten stonden twee ras Amerikanen. Eerst een Hummer.
Uiteraard met dikken, 28 inch, wielen.
Maar deze Ford is ook geen kleine jongen.
Binnen stond deze Dodge Charger in een gewaagde kleurstelling.
Onder de kap van dit soort Amerikaan ligt wel een geblazen 8.
Velgenfabrikant Alutec had een Ford Mustang meegenomen.
Iemand nog een matzwarte Dodge Challenger?
Of toch liever een oude Amerikaan, zoals deze Chevrolet Camaro SS.
Er stonden meerdere Ford Mustangs te koop.
Maar er stonden ook echte slagschepen, zoals deze Cadillac Convertible.
Of deze Mercury.
Een AC Cobra blijft ook mooi.
Ford heeft ter ere van de GT40 een nieuwe GT gemaakt, en die ontbrak uiteraard niet.
Electrisch rijden is helemaal hip. En wat is er dan leuker dan een Tesla?
Nou, deze Chevrolet Camaro is ook erg leuk.
Deze Chevrolet was helemaal gecustomized.
Net als deze pick-up.
Hummer blijft een gewild tuningsobject.
Bij Bilstein stond behalve de oude Opel Ascona ook een nieuwe Ford Mustang.
In Nederland niet heel populair, maar Infinity verkoopt prima in de VS. Lorinser heeft deze aangepast.
We hadden al een gedurfde Porsche van JB cardesign gezien maar dezeViper heeft ook een redelijk gedurfde kleurstelling.
Ik weet zo niet wat dit was, maar origineel was ie niet meer.
Ik denk dat eigenlijk iedere autoliefhebber "Eleanor' wel kent uit "Gone in 60 seconds". De Ford Mustang Shelby Cobra GT500.
En de moderne versie van deze klassieker.
Ook de hot rod liefhebbers kwamen aan bod.
Deze auto had een Corvette als basis.
En nogmaals een Chevrolet Camaro.
Amerikanen staan bekend om hun air ride, deze had dat ook.
Plymouth had vroeger ook een muscle car, de Barracuda.
En nogmaals een Ford GT.
Ik heb er niet veel foto's van, maar er waren ook Japanse auto's. Deze Nissan had wel een erg bijzonder item onder de kap.
Ook heb ik nog een Toyota op de foto gezet.
Er was ook nog een tentoonstelling met als thema "Automobil Design". Vrij vertaald, design studies van auto's. Dit levert vaak erg aparte auto's op.
Dit is een Sbarro. Het biedt ruimte aan 2 personen, weegt 500 kilo en heeft door een 0,6 liter motor een verbruik van 2 liter per 100 kilometer.
Magna Steyr heeft de MILA, Magna Innovative Lightweight Automobile. 700 kilo zwaar en een 800 cc 54 pk motor die voor een minimale uitstoot van 55 gram CO2 per kilometer.
Nog een creatie van Sbarro, de Espera Supercharged. Deze heeft een 3,2 liter 6 cilinder met supercharger van Jaguar. Een primeur.
Citroën maakt soms ook erg mooie studiemodellen, zoals deze Hypnos.
Mercedes heeft een Concept A-Class.
Deze imposante terreinauto is een Fornasari 99.
Ook Peugeot maakt wel eens iets anders dan anders, de Concept EX1.
Sbarro is wel de hofleverancier van deze speciale tentoonstelling. Dit is een Speed'r.
En dit een Evolutione.
En aan het einde van het verhaal blijven er nog foto's van van alles en nog wat over:
dBilas had vanalles in de etalage liggen.
Zo had H&R wat veren en dempers en dergelijke tentoongesteld.
Er was een firma die liet zien hoe je een auto wrapt.
Iemand nog een setje remmen?
Waarom zou je botsauto's alleen op de kermis neerzetten?
Ze zijn toch hartstikke grappig?
Zo'n KTM X-Bow is ook leuk speelgoed!
En wie zegt dat een televisie aan de muur moet hangen?
Of een mengtafel in een discotheek?
Dit is ook een erg snelle jongen!
Er was ook een hal voor demonstraties.
Naast auto's maakt BMW ook motoren.
Herken je deze? Ik geef een hint, Mad Max.
Misschien niet heel mooi, maar zeker geen koopje!
Oh, de volgende snelle jongen. maar dan met een dakje.
Rally auto iemand?
De Dakar komt er weer aan.
Ach, waarom zou je geen straalmotor in je motor bouwen?
En als afsluiter, nog wat dames.
Deze liepen wild rond.
En dit was helaas voor hun wel de beste kant om te fotograferen...
De volgende dame stond er vorig jaar ook voor Alutech.
En dat was het dan. Tot volgend jaar.