Eric's foto's @ Autoshow Essen 2012.

De Autoshow in Essen wordt vaak geassocieert met:

Lichtshows

Eric @ Autoshow Essen 2012

Herrie

Eric @ Autoshow Essen 2012

Gekke lakken of wraps

Eric @ Autoshow Essen 2012

Aparte "merchandise"

Eric @ Autoshow Essen 2012

Eric @ Autoshow Essen 2012

Maar er is meer. Hier vond het allemaal plaats:

Eric @ Autoshow Essen 2012

Voor het gemak heb ik de foto's ingedeeld.

Ga naar de Audi foto's

Ga naar de BMW foto's

Ga naar de Ford foto's

Ga naar de Mercedes foto's

Ga naar de Opel foto's

Ga naar de Porsche foto's

Ga naar de Volkswagen foto's

Ga naar de foto's van de overige Europeese auto's

Ga naar de Brabus foto's

Ga naar de foto's van de Aziatische auto's

Ga naar de foto's van de auto's uit de Verenigde Staten

Ga naar de foto's van de hotrods

Ga naar de motor foto's

Ga naar de overige foto's

Ga naar de foto's van de dames

Ik begin bij Audi. Eerst deze R8.

Daarna eentje in racetrim.

Nog eentje, een R8 in racetrim.

Een V8 in drift uitvoering.

Deze oldtimer stond erg laag.

Deze stond niet heel veel hoger.

Ga naar boven

Dan de BMW's. Een 1 serie in racetrim.

Een M3 op de stand van een velgenfabrikant.

Een M3 voor de DTM.

De Duitse tuner Manhart Racing had een eigen stand. De MH X6M.

De MH1 S Biturbo, op basis van de 1 serie coupe.

De MH3 V8R, op basis van een 3 serie cabrio.

De MH5 S Biturbo, op basis van de 5 serie.

Met indrukwekkende remmen.

Wat ook wel mag met een erg hoog koppel en vermogen.

Deze 3 serie is voorzien van een 6 cilinder M5 motor.

Het kan nog gekker, deze 3 serie heeft een M3 V8 motor.

Ook deze Z4 heeft een vreemde motor onder de kap.

Geen BMW motor maar eentje uit een Viper.

In de hal waar demonstarties werden gegeven stond deze M3.

En deze nieuwe 1 serie.

Een E30 drifter van een Nederlander..

Er werd niet alleen met nieuwere auto's gedrift, ook deze oude 5 serie deed mee.

Nog een Nederlandse drifter.

En een nieuwe(re) M3.

Een Z4 in racetrim.

Voor ieder wat wils. Deze 3 serie was optisch aangepakt.

Een 1 serie.

Met andere achterlichten.

Een getunede 3 serie touring.

Een reclame M3 van een velgenfabrikant.

Een getunede M3.

Een getunede 1 serie coupe.

En nog een 1 serie coupe.

Een 1 serie cabrio.

Deze M3 wordt gebruikt voor races.

Een 1 serie met optische aanpassingen.

Een erg fraaie Alpina B3 GT3.

Een oudere 3 serie.

En wederom een 1 serie coupe.

Een M3 van de eerste serie M3´s.

Een door AC Schnitzer getunede 1 serie.

En een 3 serie van AC Schnitzer.

De BMW DTM auto.

BMW Performance had ook een stand, daar stond onder andere deze M3.

En deze X6.

En deze 1 serie.

Bij een handelaar stond deze erg mooie BMW 327 cabrio.

Een andere handelaar had een oude 3 serie te koop.

Voor de oudere BMW´s zijn er ook nog tuningsmogelijkheden bleek wel bij dBilas.

Ga naar boven

Er stonden ook een paar (Europeese) Fordjes. Zoals deze getunede Focus RS.

Pittig uitlaatje.

Voor de Fiesta was er ook tuning verkrijgbaar.

Nog een Focus RS.

Een nieuwe Fiesta (of is het een Ka?).

Een Focus Wagon.

En last but not least een Capri.

Ga naar boven

Dan de Mercedesen. Om te beginnen een SLS in racetrim.

Gevolgd door de volgende racer.

En nog eentje.

En hier de DTM racer.

Vroeger werd er ook al geraced, zoals met deze 190E.

Ook de AMG modellen van mercedes ontkomen niet aan de nodige optische aanpassingen.

Of motorisch.

Hamann heeft wel een eigen visie op de SLS.

Lorinser had een CLS Shooting Brake en een SL staan.

De A klasse.

Een mooie C coupe Widebody.

Ook stond er nog een SLR te koop.

Nog een C coupe, een auto van bandenfabrikant Hankook.

Een C coupe AMG.

Een A klasse van Brabus, maar dan als politieauto.

Deze S AMG is al van een tijdje geleden. In een racetrim.

Er stond ook nog een hele oude racer.

Ook was er een handelaar met erg veel oude Mercedessen

Een erg mooie 190 SL.

Ga naar boven

Dan een andere Duitse autofabrikant, Opel. Hier een Adam in Rallye uitvoering.

Hij stond ook op de stand van Opel zelf.

Net als deze Astra GTC.

En deze Corsa OPC.

Er waren ook enkele getunede Opels aanwezig, zoals deze Astra GTC.

En deze Speedster.

Een oude Astra GSi.

Er werd ook gedrift door deze oude Opel (Rekord?)

Een GT blijft mooi.

Ga naar boven

Porsche is wel één van 's werelds meest bekende sportauto merken. Die ontbreekt ook niet in Essen. Op de ADAC stand stond deze 911.

Op een speciale Porsche stand stond een ouder race exemplaar

Met een dikke turbo!

Daar stond ook deze rallye uitvoering.

Deze 911 in Gulf kleuren is nieuwer.

Dit getunede exemplaar was voorzien van "lambo style" deuren.

Speedart hield het wat beschaafder qua tuning.

Deze 9ff is geen langzame jongen!

Speedart had ook een getunede Boxter, de SP-81R.

Deze Panamera had een wrap in een afwijkende kleurstelling.

Er stond ook een erg nette originele 911.

En een leuke 928.

Een getunde 911.

De Cayenne ontbrak ook niet.

En er stond een erg bijzondere Porsche GT van Gemballa.

Met aardige remschijven.

Dat was niet de enige Gemballa.

Even verderop stond deze 911 met een Patritti F1 status pakket.

Een Le Mans Porsche

En als laatste deze mooie 356.

Ga naar boven

Dan Volkswagen. Deze Golf is voorzien van een erg nieuw type motor.

Er was een stand met verschillende generaties Golf.

Ook op overige stands stonden Golfjes.

Er stond ook een optisch aangepaste Lupo.

En een getunede Golf I.

Maar de Kever mag uiteraard ook niet ontbreken. Zelfs gechoped.

Deze cabrio was te koop.

Deze kever loopt op accu's.

Deze Kever is erg mooi, maar niet bedoelt om mee te rijden.

Weggestopt in de "tuningsspullen" hal stond deze Transporter.

Deze erg mooie Transporter was te koop maar geen koopje.

Ga naar boven

Dan de overige Europese auto's, eerst deze schitterende Maserati Ghibli coupe.

Een McLaren MP4-12C in racetrim.

Een getunede Seat Leon.

Tuner Startech had Land Rovers staan, zoals deze Defender.

Maar ook een Range Rover.

En de Evoque.

H&R Had ook een Evoque staan.

Eentje die door Hamann onderhanden was genomen.

Grote velgen maar erg kleine schijven.

De Evoque is een erg populaire auto!

Elia had een Renault Twizzy staan.

Maar ook een Renault Clio.

Er stonden meer Renault's, zoals hier.

Zelfs Saab was vertegenwoordigd!

Deze V4 is erg netjes.

Deze 900 was niet geheel origineel.

Net als deze 9000.

Uiteraard mag lamborghini niet ontbreken, zoals deze LP560-4.

En deze normale Gallardo.

Een klassieker, deze Countach.

Deze Murciélago staat er ieder jaar.

Ook Aston Marin was vertegenwoordigd.

Deze racer stond op de stand van Koni.

Ook in de "normale" uitvoering is een Aston Martin een hele mooie auto. Vooral deze Vanquish.

Ook het Duitse Wiesmann had enkele vertegenwoordigers, dit is een MF5 GT.

Hier één in het wit.

De MF4 is een prachtige auto.

Ook Ferrari ontbreekt niet, dit is een 458 Italia.

Of deze mooie Mondial.

Zelfs het Nederlandse Spyker was vertegenwoordigd met een prachtige auto!

Naast de relatief burgelijke auto's maakt Skoda ook zo nu en dan minder alledaagse auto's. Dit is de Skoda Etape.

Skoda heeft ook een aardige uitvoering van de Citigo.

En een potente rallye Fabia.

Deze Jaguar XJ220 op Nederlands kenteken is te koop.

Tuner Heico heeft een potente versie van de Volvo V40.

Deze Westfield heeft een V8 onder de kap.

Dit is een replica van een McLaren M6 GTR.

AC Schnitzer had een Mini staan.

Een Bentley Continental blijft een indrukwekkende auto.

En nog een McLaren MP4-12C.

Ga naar boven

Tuner Brabus heeft altijd een erg grote stand. Eerst de Smartjes.

Dan het grotere spul, zoals deze B50.

Of een GL die aangepast is door Brabus/

De G klasse blijft ook indrukwekkend.

Deze E klasse met V12 heeft maar liefst 800 pk.

De SLS van Brabus.

En de SL.

Brabus pakt de nieuwe A klasse ook aan.

Net als de CLS Shooting Brake.

Deze Brabus Bullit heeft een V12 onder de kap.

Brabus heeft ook een Classic afdeling.

Ga naar boven

Naast de vele Europeese auto's waren er ook aardig wat van Aziatische makelij. Bij de ongang stond deze Toyota Camry die in de VS wordt gebruikt voor de racerij.

De Nissan 200 SX is ook een leuk tuningsobject.

Vooral in de driftscene wordt drifig gebruik gemaakt van deze auto's.

Maar een Nissan 350Z kan dat ook.

Toyota had een eigen stand, hier met een hybride racer.

En deze Lexus TS-650.

De GT-86 in racetrim.

Verderop stond ook een GT-86.

En een Lexus IS.

En nog een Toyota GT-86.

de Nissan GT-R mag ook niet ontbreken.

Bij Subaru stond deze BRZ.

Ga naar boven

Van het ene naar het andere continent. De Verenigde Staten. De Auburn Cord 812 Sedan is eentje die je niet vaak zult zien.

Een Ford GT-40.

En nog één, maar dan in Gulf kleuren.

De Ford Mustang is eentje die je ook veel ziet op zulke evenementen.

In diverse uitvoeringen.

Zoals deze GT-500

Maar ook de oude Mustang was aanwezig.

Gebroederlijk naast elkaar.

Ook de dames waren vertegenwoordigd.

Een Dodge Charger SRT in een aparte kleurstelling.

Een Chevrolet Camaro is ook niet raar.

Deze Dodge was uitgevoerd als politie auto uit Need for Speed.

Een poetsmiddelen fabrikant had een oude bus meegenomen.

Maar ook een nieuwe Dodge Challenger SRT.

Een Chevrolet Camaro cabriolet.

De dichte versie van de Camaro.

Deze Hummer had wel erg grote velgen.

28" maar liefst.

Deze Chevrolet Impala is met recht een echte klassieker.

Dit is ook typisch Amerikaans.

Geen idee wat het is, maar hij is te koop!

Een oude Ford pick up.

Sommige klassiekers hebben een minder klassieke kleurstelling.

Al zal deze Pontiac Firebird waarschijnlijk wel in dit blauwe kleurtje te koop zijn geweest.

Dit is een echte Shelby GT 500.

Een paar AC Cobra's.

Een nette oude Chevrolet Corvette cabrio.

Een dikke Dodge Ram.

Nog een klassieke Ford Mustang.

Minderbekend, maar dit is een Mosler MT900 GTR.

Deze dragster heeft het uiterlijk van een Pontiac Firebird.

Deze Chevrolet SSR was een demoauto voor een car audio bedrijf.

Ga naar boven

De Verenigde Staten is ook het land van de hotrods.

Ga naar boven

Naast de vele auto's stond het ook het één en ander aan motoren. Eerst een kleintje.

En daarna een grote, een Boss Hoss.

Er waren ook een aantal klassieke racemotoren.

En veel zelfbouw.

Nog meer racers.

Maar ook veel custom spul.

In alle soorten en maten, met een grote diversiteit aan motorblokken. Deze Roter Baron is voorzien van een Rotec R3600 9 cilinder motor met 150 pk. Een vliegtuig motor.

Sommige motoren waren wel erg "custom".

Deze trike met een Kever kont ook.

Ga naar boven

Na het sorteren van de foto's blijft er altijd nog een deel over wat niet zo in één van de vorige categorieen. Overig dus. Allereest de F1 auto van Red Bull.

Dan nog een andere raceauto.

KTM heeft de X-bow,

Dit is een aardig zelfbouw off-road.

Dit "zelfbouw" project is wel erg apart.

Er stond ook een vrachtauto...

...met een blokhut...

...en een Porsche tractor.

Nog een aparte buggy.

De Ariel Atom.

Een amfibie voertuig.

Ook was er een stand met Radical's.

Hier zit een 2,7 liter V8 in.

Deze dus.

Ook stonden er enkele concepts, zoals deze Giugiaro Martini Racing.

En deze Espera Sbarro Eight.

De Wiessman Concept Roadster.

De Citroën GT, speciaal gemaakt voor het spel Gran Tourismo.

Een Fornasari Racing Buggy Mega Geländewagen

Deze auto heeft 650 pk en zou een topsnelheid hebben van 280 kilometer per uur.

Delphi Sbarro F1for3.

Een door Rinspeed aangepaste Smart.

En dan was er nog een remmenfabrikant.

En de grootste waren echt groot.

Ga naar boven

En dan nog de dames. Wil je die zien, ga dan niet op donderdag... De score was erg laag dit jaar.

Ga naar boven