Eric's foto's @ Autoshow Essen 2013.

Voor het gemak heb ik de foto's ingedeeld.

Ga naar de Audi foto's

Ga naar de BMW foto's

Ga naar de Mercedes foto's

Ga naar de Porsche foto's

Ga naar de Volkswagen foto's

Ga naar de foto's van de overige Europeese merken

Ga naar de foto's van de tuners

Ga naar de foto's van de Aziatische auto's

Ga naar de foto's van de Amerikaanse auto's

Ga naar de foto's van de design studies / prototypes

Ga naar de foto's van de overige auto's

Ga naar de motor foto's

Ga naar de foto's van de beurs dames

Ga naar de foto's van de overige dingen

Allereerst de Audi's. Een RS6.

Nog een RS6, getuned door MTM.

Uiteraard mag de A7 ook niet ontbreken.

De stations zijn een geliefd tuningsobject.

Maar de A5 wordt ook veel gebruikt.

Deze R8 heeft wel een erg aparte kleur.

De DTM auto van Audi was ook aanwezig.

Zo is te zien hoe de bestuurder wordt beschermt.

Deze DTM uitvoering wordt anders "beschermt".

Audi raced al jaren. Vroeger deden ze dat met zo'n monster.

Een Audi 200 V8 Quattro.

Je ziet ze ook bij het driften, de Audi 200 dan. Niet de DTM uitvoering.

Zelfs onder de "extreme" tuners zijn Aud A8 liefhebbers.

Deze W12 heeft "andere" velgen.

Ga naar boven

De BMW's. Eerst de M3 bij Bilstein.

En een 4 serie.

Er stond ook een 3 serie cabrio te koop.

En de eerste M3.

De Duitse politie was er dit jaar met een 4 serie AC Schnitzer.

Een 1 serie coupe met andere velgen.

De 4 serie is net uit maar wel volop aanwezig.

Rieger had een M135i.

En een erg mooie 1 serie coupe.

Ook de 1 serie was volop aanwezig.

Deze 3 serie coupe had een rode wrap.

Deze een grijze.

Maar naast het matte was er ook glanzend.

Een Hamann 6 serie.

Met de 3 serie wordt nog steeds veel geraced en gedrift.

Deze 1 serie had wel een hele aoarte kleurstelling.

Ook de 5 serie wordt flink verbouwd.

Deze 550i ligt erg laag en heeft erg brede velgen.

Sommige 5 series worden ook verfraaid onder de motorkap.

Lawaai zit ook in de kofferbak, niet alleen onder de motorkap.

Een 6 serie Alpina in race trim.

Een Z4 GT4.

Ook BMW raced weer in de DTM.

Maar de 3 serie wordt ook gebruikt door andere raceteams in andere klasses.

De oude M3 in DTM trim.

De M1 is toch wel één van de meest begeerde BMW raceauto's

Maar er zijn ook andere "race" BMW's.

Vooral veel drift.

Deze kan bijna haaks de bocht om als je de voorwielen zo ziet.

Deze 3 serie is niet alleen voorzien van een M30, de grote 6 cilinder.

Maar ook van een Vortech supercharger.

Deze 3 serie heeft een andere motor.

Geen BMW, maar wel een erg grote turbo.

Deze BMW, Brutus, is voorzien van een BMW vliegtuigmotor.

Een 46 liter V12!

Ga naar boven

Dan Mercedes. Er stond het één en ander aan oldtimers.

Deze is voorzien van een motorblok uit een C36 AMG.

Ook oldtimers worden verbouwd.

Sommigen naar DTM uitvoering.

Anderen met grote velgen en een flinke verlaging.

Maar ook de modernere Benzen stonden er in grote getalen.

De CLA is een nette auto.

Zelfs de S klasse wordt aangepast.

De ene getunede uitvoering is wel wat extremer dan de andere

Hankook had een SLS op de stand staan.

Sommige tuners maken wel hele "eigen" versies van bestaande auto's.

Ook Mercedes rijdt in de DTM.

En in andere raceklasses.

Ook Mercedes heeft een rijk DTM verleden.

Ga naar boven

Porsche ontbreekt uiteraard ook niet.

Zowel oudjes.

Als het nieuwere spul.

Ook de Panamera wordt aangepast, zoals deze van Prior Design.

Of deze imposante Cayenne.

Net als vorig jaar ook dit jaar weer deze 911 met een Patritti F1 status pakket.

Met een 911 kan je ook prima de Dakar rijden.

Ga naar boven

De Volkswagens. Eerst een schitterende transporter bus.

Wat kevers, zowel origineel als aangepast.

De Type 181 zie je niet vaak.

Ook leuk, een 3 deurs Passat (Santana?) station.

De Karmann Ghia is ook een mooie klassieker.

En een Braziliaanse VW, de Brasilia.

Een erg lage Transporter.

En dan deze, een VW Fridolin.

En niet zomaar eentje. Deze is voorzien van een 450 pk sterke VW Touareg W12 motor.

En een Nederlandse auto

De Golf mag uiteraard niet ontbreken.

En het eerste type Sirocco.

Deze Polo heeft een aangepaste 1.3 motor.

De nieuwere Polo is ook aangepast.

Wat Golfjes.

En een serie ratlook's.

Deze Kever is van hout, een echt kunstwerk.

Ga naar boven

De overige Europeese merken. Eerst deze Peugeot Pikes Peak.

De Citroën WRC 2013 auto.

Een Aston Martin op de stand van Bilstein.

En nog een Aston Martin.

Skoda met de Rallye Fabia.

Opel stond er met een Opel Monza concept auto.

Maar er stonden ook oude Opels.

Bij de DTM auto's stond een Calibra concept.

Deze drifter is voorzien van een BMW V8 met 286 pk.

Een Opel Adam rallye auto.

Met deze Opel GT gruppe 4 met een vermogen van maar liefst 280 pk.

Opels worden ook getuned.

De één alleen motorisch, de ander ook optisch.

Er waren ook Mini's.

En er stond een gewrapte Rolls Royce Phantom.

Zelfs Trabantjes worden gemodificeerd.

Volvo tuner Heico stond er ook.

Vroeger werd er zelfs driftig geraced met Volvo's.

Met deze Fiat X1/9 word gedrift.

Zelfs met Rover werd vroeger geraced.

En de Ford Sierra niet te vergeten.

De Sierra is er ook als station.

Deze Ford Escort RS 2000 is te koop.

De firma Wolf Racing past nieuwe Fordjes aan.

De Saab club was ook weer aanwezig.

Een Nederlandse Peugeot 306 in rallye trim.

Deze Alfa Romeo 155 maakte furore in de DTM.

Bandenfabrikant Continental heeft een mooie Jaguar F Type meegenomen.

Ook de oude E-types zijn er.

Bij alle oudjes stond deze speciale Allard K2.

Deze Citroën SM is ook aardig zeldzaam.

Een Artega GT zie je ook niet dagelijks.

Ferrari's ook niet.

Zeker de Dino niet.

De Maseratie MC12 is ook een zeldzaam exemplaar.

Net als deze Maserati Tip 61 Birdcage.

Meer Italiaans, Lamborghini.

Een motorisch getuned exemplaar.

Net als deze. Deze heeft 1200 pk maar kan tot 1500 pk.

Naast het nieuwe spul waren er ook oudere Lamborghini's.

Een Messerschmidt zie je niet veel.

Een erg grote Rolls Royce.

Ga naar boven

Dan de tuners. Eerst Lorinser.

De naam BINZ kwam mij niet bekend voor, maar naast het maken van limousines en ambulances en dergelijke tunen ze ook Mercedes.

Startech stond er ook.

Lumma had een Lumma CLR R mee.

Een andere naam die ik nog nooit gehoord had is Larte Design, een Russische tuner.

Een Mercedes getuned door SR Performance.

En een Audi A5.

Dan de grootste tuner op de beurs, Brabus. Eerst even wat klein spul.

En dan de grote jongens! De getallen staan voor het aantal pk's.

Brabus neemt ook oldtimers onder handen.

Een andere bekende tuner, AC Schnitzer.

Een andere tuner die BMW's onder handen neemt is Manhart.

Ga naar boven

Van Europa naar Azië met deze Nissan GT-R.

Een Nissan 370Z.

De voorganger, een 350Z.

Nissan is geliefd onder de drifters.

Er stond zelfs een Lexus.

Iemand heeft erg veel tijd en geld in deze Subaru Legacy gestoken.

Deze Nissan heeft niet alleen felle kleuren op de velgen.

Maar ook onder de motorkap.

Een Subaru Impreza.

Twee Toyota's.

En nog een Nissan drifter.

Driften is tegenwoordig een erg grote sport. Het wordt niet alleen door mannen gedaan maar ook door vrouwen.

Ga naar boven

De Amerikaanse auto's, om te beginnen met een Mustang.

Een Corvette.

Nog een Mustang.

En een nieuwe Mustang.

Dan een rijje met oudjes.

Dit is geen oudje, maar eem redelijk nieuwe Charger GTS.

Wat Shelby Cobra's.

En een hotrod met een erg moderne motor.

Uiteraard was er ook een eerbetoon aan de recent overleden Paul Walker.

Deze Ford Gran Torino was een stunt auto uit de Fast & Furious film.

Er waren meerdere aangepaste oldtimers.

En een GT40.

Nog wat hotrods.

Maar er stond ook "gewoner" spul. Zoals deze Chrysler 300C R/T.

En deze Dodge Charger R/T.

De nieuwe Chevrolet Camaro.

Deze Buick Riviera uit de jaren '70 was wel erg jaren '70.

Met afstandsvoelers om de velgen te sparen.

Een Viper in racetrim.

Nog meer race spul.

Nog wat dikke Dodge's.

En een Mustang cabrio in een erg aparte kleurstelling.

Amerikanen maken ook erg grote terreinauto's.

En sommige eigenaren gaan wel heel ver met tunen.

Ga naar boven

Dan de design studies / prototypes. Een Sbarro Mercedes SSK replica.

Een IED Alfa Romeo Gloria.

De Mercedes Ener - G - Force.

Een Sbarro Daimler Limousine.

Guigiaro Parcour Coupe.

Sbarro Flech Rouge.

Bertone Nuccio.

Ga naar boven

Dan een impressie van de overige "auto's", zoals deze Unimog.

Een Radical.

En het blok wat deze Radical aandrijft.

Nog een Unimog.

Bij de drifters stond een Porsche 968 met een Corvette motor.

De eigenaar heeft er flink wat aan verbouwd en was erg tevreden met het resultaat.

Dit was ooit een BMW Z3.

En nu een...

Een dikke truck is ook leuk!

Dragsters waren er ook.

En een KTM.

De ADAC had wat oude voertuigen meegenomen.

En wat racewagens.

Dit hoort bij het bovenstaande monster.

En zo ziet het geheel er uit.

Ook leuk.

Nog een drag racer.

Ga naar boven

De motoren. Die stonden er natuurlijk ook. Oldtimers...

Verbouwde exemplaren...

En soort kunstwerken.

Ook drag race motoren.

Ga naar boven

De beurs dames. Deze mogen niet ontbreken uiteraard. De dames van de Duitse TNT. Alleen spraken ze volgens mij Pools...

Deze beheersen weer een andere taal waarschijnlijk.

Niet alleen de auto's hadden grote bumpers.

Deze promoten voor een velgenfabrikant en kregen erg veel aandacht. Waarschijnlijk omdat ze het toch snel koud hadden.

En soms, heel soms vraag je je af of er ook hier niet het één en ander aan is "getuned".

Ga naar boven

Dan nog wat overige foto's. Radio's en speakers zijn volop te koop.

Lampen en dergelijke ook.

Er is één hal voor race dingen.

Zelfs met scooters wordt gedrift.

En dan zie je ineens dit...

Een kneiter van een tractor, een Claas.

En een ander soort trekker.

Met wel hele grote turbo's.

Over turbo's gesproken.

Maar er waren ook veel velgen.

En fabrikanten van ander tuningsspul zoals downpipes.

En een kast vol turbo's.

Dit is geen kleine jongen!

Het is niet alleen rijden maar ook remmen.

En de leukste sticker van de beurs.

Ga naar boven