Eric's foto's @ Autoshow Essen 2014.
Voor het gemak heb ik de foto's enigzins ingedeeld.
De tuning scene heeft een bepaald imago, zoals die van de after market verlichting...
...spul om je auto wat "luxer" te maken...
...andere einddempers...
...maar ook dikkere remmen...
En als het dan serieus tuningswerk is, dan zijn de remmen wel erg groot.
Maar naast deze dingetjes staan er vooral auto's.
En dan begin ik met de Amerikanen. De nieuwe Jeep mag er zijn
Chevrolet heeft ook leuk spul.
Maar je kunt ook je Dodge tunen natuurlijk.
Een Corvette doet het ook altijd goed.
Chevrolet leent zich prima als tuningsobject.
Dodge had vroeger ook al dikke auto's.
WD-40 had een nette Camaro meegenomen.
Pick ups zijn ook leuk om aan te passen.
Naast veel motorisch geweld was er ook het één en ander met een andere lak.
Maar origineel doet het ook goed.
Of iets minder origineel.
Of weinig origineel...
Dan het Europeese deel. Deze Mercedes loopt denk ik niet op benzine.
Deze Skoda's wel.
Verder stond er erg veel aan mooi spul te koop, zoals deze Porsche.
En deze schitterende Jaguar cabrio.
Een erg nieuwe Mercedes.
Maar ook oude Mercedessen.
Nog een schitterende Porsche.
Ook dit doet het altijd goed.
Ik had er nog nooit van gehoord, maar dit is een Jowet Jupiter uit 1950.
Een BMW Z1 zie je ook niet vaak.
Ook leuk, zo'n Opel.
Er stonden ook aardig wat Lamborghini's.
Schitterende binnenkant ook.
Ook zo'n motor is een ust voor het oog.
Ook vierkant, maar dan van Mercedes.
Ook deze Bizzarini kom je niet vaak tegen.
Net als deze Ferrari.
Tsja, wat was dit ook alweer? Ik weet het niet meer.
Dan wat Jaguars.
Hmm, was dit wel een Jaguar? Wel iets wat aardig oud is.
Jaguar heeft een aardige racehistorie. Dit is een exemplaar wat aardig is aangepast.
Voorzien van een systeem om snel brandstof te tanken.
Er stond ook een nieuwe Jaguar.
En in dezelfde hal stond ook het één en ander aan klassiekers te koop.
Een Ferrari Dino is ook een mooie klassieker.
Net als een erg oude Mercedes.
Er stonden meer Dino's te koop.
Maar ook Mercedessen en Porsches.
Mij volledig onbekend, maar dit is een Dutton Mariner.
De auto die BMW redde van de ondergang, de Issetta.
En een ander klein gebakje, de Heinkel Trojan.
Natuurlijk was er ook veel getuned spul.
Veel fabrikanten van allerlei "tuningsspul" hadden leuke auto's mee, zoals deze BMW.
Of deze Audi's.
Deze VW is ook niet helemaal origineel.
En deze ook niet.
Deze was niet bestickerd of gewrapt.
Een grote BMW doet het ook goed op een motorshow.
Een kleinere ook.
Je moet er van houden, maar deze Mercedes is wel apart
Een Ferrari
Met erg grote remmen.
Een Lamborghini is ook altijd wel een publiekstrekker.
Net als deze BMW's.
Of deze Audi.
Sommige auto's hebben wel hele aparte velgen.
De Duitse politie rijdt wel heel wat anders dan hun Nederlandse collega's.
Hankook had ook weer leuk spul.
Het is mogelijk om een Citroën Catus nog aparter te maken.
Tuner Manhart was er ook met enkele BMW's.
Inclusief de i8!
Verenfabrikant H&R had een Lamborghini...
En een BMW i8 op de stand.
Tuner Larte.
Ook elektrisch rijden wordt gepromoot met deze Tesla.
Ook Porsches worden aangepast.
Net als deze BMW.
Het nummer van Herbie, iets andere kleurstelling.
De eigenaar van deze Fiat had wel heel veel tijd en verf in zijn auto gestoken.
De BMW was ook blauw onder de motorkap.
Zelfs klassieke BMW's worden onder handen genomen.
Maar ook veel nieuwere.
Van deze kever is een pickup gemaakt.
Nog een aangepaste BMW.
Deze Sirocco is ook erg netjes.
BMW touring, maar dan niet helemaal origineel meer.
Prior Design had ook aangepaste auto's staan.
En niet alleen van buiten, maar ook van binnen.
Zelfs Saab was aanwezig.
En je verwacht het misschien niet, maar dit is toch echt een Audi.
Deze BMW heeft een M5 motorblok.
Ook veel drifters in de diverse zalen.
En dat waren niet alleen nieuwere auto's.
Renaul stond er met een Renault Sport R.S 01
En nog een racer, merk weet ik zo niet meer.
Van deze wel, dit is een Porsche.
BMW Alpina.
Deze Mercedes is aangepast om terrein te rijden. Ruig terrein.
Deze Opel is meer van het asfalt.
Deze meer voor de show.
Over show gesproken, er werd ook gedrift.
Een erg nette BMW M3.
Audi A1 met een wrap.
Nog een oude Opel.
En een nieuwe Opel.
AC Schnitzer had ook wat auto's meegenomen.
BMW rijdt ook weer DTM.
Tuner TechArt was er ook.
BMW Motorsport had ook een stand.
Net als AMG.
En ook in de parkeergarage werd "getuned". Met wintervelgjes...
Dan enkele Aziatische auto's, zoals deze Mazda.
Met erg brede velgen.
Ook Nissan is een geliefd tuningsobject.
Zelfs als de motor niet origineel is.
Deze drifter heeft een Europees hart.
Met kunstmatige beademing.
En een aardig grote blow off valve.
Drifters hebben wel een aardig koeloppervalkte nodig door hun gebrek een rijwind.
Leuke Toyota!
Dan wat auto's waarvan ik het werk niet weet of designstudies
Dan de overige voertuigen, eerst een zijspan.
En een motor...
...met een turbo. Een Münch 4 TTS met een topsnelheid van voven de 300 km/u.
Porsche bouwt al jaren diesels.
Over diesels gesproken.
Deze heeft 1100 pk.
Blijt indrukwekkend, zo'n dikke vrachtauto.
Ook leuk, een elektro buggy.
Of eentje die op straat mag.
Een Hammink Performance 818 RS.
Deze Ultima Can Am is ook mooi.
En erg snel.
Een KTM is ook leuk!
En meer is nog leuker.
Je kunt zelfs oude Formule 1 auto's kopen.
Of andere Formule auto's.
Race auto's zijn altijd leuk.
Net als tractor pulling apparaten.
Tsja, hoe noem je dit?
Er mooi om te zien.
En dan mijn persoonlijke favoriet, de Delorean uit Back to the Future.
Inclusief Hover board. Fantastisch!
Dan de dames
En dat was het voor dit jaar.